====== Asentaminen ====== Office Connectorin käyttöönotto Microsoft 365, Windows- ja macOS-työasema. ===== Microsoft 365 admin center ===== Microsoft 365 -hallintakeskuksen keskitetty käyttöönotto:\\ [[https://docs.microsoft.com/en-us/office365/admin/manage/manage-deployment-of-add-ins?redirectSourcePath=%252fen-us%252farticle%252fdeploy-office-add-ins-in-the-office-365-admin-center-737e8c86-be63-44d7-bf02-492fa7cd9c3f&view=o365-worldwide|Manage deployment of Office 365 add-ins in the Microsoft 365 admin center]] Apuohjelman lisääminen Word 2016 ja PowerPoint 2016: - Valitse **Lisää/Insert**-välilehdellä **Omat apuohjelmat/My Add-ins** - Office apuohjelmat -valintaikkunassa valitse Järjestelmänvalvojalta/Admin managed. - Valitse MediaBank Selain ja klikkaa OK (kuvassa Citations).\\ {{:coc:coc_ms365.png|Admin managed}} ===== Windows-työasema ===== Asentaminen Windows-työasemalle: - Luo uusi kansio C-asemalle, esim: C:\manifest ja siirrä toimitetut Manifest-tiedostot tähän kansioon.\\ {{:coc:coc_manifest_kansio.jpg?600|}} - Jaa luotu kansio itsellesi seuraavasti: * Klikkaa kansiota hiiren kakkospainikkeella ja valitse valikosta **Asetukset/Properties** * Avaa **Jakaminen**-välilehti ja klikkaa **Jaa**... * Lisää **Verkon käyttö** -valintaikkunassa käyttäjätunnuksesi lisäksi kaikki henkilöt, joille lisäosa halutaan antaa käyttöön * Kopio verkkopolku talteen, sitä tarvitaan myöhemmin Officen puolella * Klikkaa **Jaa** → **Valmis** → **Sulje**\\ {{:coc:coc_manifest_kansio_jaa.jpg?300|}} - Lisää jaettu kansio luotettujen apuohjelmien luetteloon Wordissa ja PowerPointissa * Avaa (uusi) dokumentti joko Wordissa tai PowerPointissa * Valitse **Tiedosto**-välilehti ja sitten **Asetukset** * Valitse **Luottamuskeskus** ja klikkaa **Luottamuskeskuksen asetukset** * Valitse **Luotettujen apuohjelmien luettelot** (Office 2013: Luotettujen apusovellusten luettelot) * Kirjoita **Luettelon URL-osoite** -ruutuun jaetun kansion polku\\ (esim. \\COMPUTER NAME\manifest) ja klikkaa **Lisää luettelo**\\ {{:coc:coc_luottamuskeskus.jpg?600|}} * Aktivoi **Näytä valikossa** * Poistu klikkaamalla **OK** * Sulje Office-sovellus ja käynnistä se uudelleen aktivoidaksesi muutokset Muista aktivoida **Näytä valikossa** MediaBank Office Connector -liitäntä on nyt asennettu ja voit lisätä sen Word- ja PowerPoint-ohjelmien Aloitus-välilehdelle seuraavasti: - Valitse **Lisää** -välilehdellä **Omat apuohjelmat**\\ {{:coc:coc_lisaa_omat_apuohjelmat.jpg?600|}} - Office apuohjelmat -valintaikkunassa valitse Jaettu kansio\\ (Office 2013: Officen apusovellus -valintaikkuna) * Valitse **MediaBank Selain** ja klikkaa **OK**\\ {{:coc:coc_lisaa_mediabank_selain.jpg?600|}} * MediaBank Office Connector -liitäntä on nyt käytettävissä **Aloitus**-välihdeltä\\ (Office 2013: Omat apuohjelmat -valikko) MS Word- tai PowerPoint-ohjelmassa.\\ {{:coc:coc_valintanauha.jpg?600|}} ---- ===== macOS-työasema ===== Asentaminen macOS-työasemalle: - Siirrä toimitetut Manifest-tiedostot seuraaviin sovelluskohtaisiin kansioihin: * MS Word: siirrä cpro-MediaBank.manifest.word.xml kansioon\\ //~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Documents/wef///\\ (Luo kansio sen puuttuessa) * MS PowerPoint: siirrä cpro-MediaBank.manifest.powerpoint.xml kansioon\\ //~Library/Containers/com.microsoft.Powerpoint/Data/Documents/wef///\\ (Luo kansio sen puuttuessa) * Käynnistä Word/PowerPoint ja avaa (uusi) dokumentti MediaBank Office Connector -liitäntä on nyt asennettu ja voit lisätä sen Word- ja PowerPoint-ohjelmien Aloitus-välilehdelle seuraavasti: - Klikkaa **Lisää** -välilehdellä pientä nuolta Omat lisäosat oikealla puolella\\ {{:coc:macos_connector.jpg|}} - Valitse **MediaBank Selain** kehittäjien lisäosissa * MediaBank Office Connector -liitäntä on nyt käytettävissä **Aloitus**-välihdeltä MS Word- tai PowerPoint-ohjelmassa